måndag 3 mars 2008

Kontroll

Jag läste i Metro för ett tag sedan att Västrafik ska satsa på serviceinriktade biljettkontrollanter. Jag tycker att idén ifrån början är ganska korkad. Jag skiter väl i om jag får en tilläggsavgift med ett léende eller inte.

Häromdagen gled jag på spårvagn nummer sex imot korsvägen. Jag träffade en bekant och slog mig ner brevid honom för att snacka lite. Märk väl att det var en av de nya spårvagnarna som erbjuder mycket mindre sikt än de gamla hederliga.

Jag hade således ingen chans att få syn på de civila kontrollanterna. Två tillsynes föredetta värstingar som lika gärna hade kunnat jobba för ett kriminellt gäng. En tystlåten surmulen gubbe. Jag har ovanan att resa utan ett hundrakort eller sms biljett i högsta hugg. Och var därför chanslös att undkomma kontrollen.

Min reskamrat hade färdbevis men jag var tvungen att erkänna att jag reste utan. Jag tänkte djävlas med dom och hävdade att jag inte hade leg eller kom ihåg mitt personnummer. Dom ringde polisen och jag gav med mig. Skulle ju trots allt dra och simma.

Jag har vana att ha med mig min kamera i syfte att fotografera civila kontrollanter. Att bli överrumplad i kontroll är inte så enkelt som man tror. Jag vågade inte ens ta upp kameran med tankte på kontrollanternas bistra och något aggressiva uppsyn.

Det är alltid bra att fördröja kontrollanterna. Jag har tänkt lära mig någon nazists i min ålders personnummer utantill för att uppge dennes personnummer och således undslippa bot.
Det värsta jag vet är när kontrollanterna vill predika moral. Den av kontrollanterna som såg mest galen ut förklarade för mig hur det är att vara fast i kriminalitet och missbruk. Att det inte är värt att dra på sig en anmälan.

Tja han gör sina val och jag gör mina. Som tur var är jag medlem i planka.nu och tilläggsavgiften betalas av bötesfonden. Jag har alltid inbillat mig att jag ska ställa mig upp på vagnen och hålla brandtal emot biljettkontrollanterna för avgiftsstrejken.
Men inte fan vågade jag det.

Nu när kontrollen skärps, avgiften höjs och priserna sänks måste vi plankare hålla ihop. Det räcker inte att bara bedriva försäkringsverksamhet. Vi kan inte respektera enskilda kontrollanters integritet genom att hänvisa till att dom också är arbetare. Om vi fotograferar och hänger ut dom kan vi tvinga Västtrafik att ändra rutiner.

Vi kan hjälpas åt och varna varandra när vi ser kontrollanter. Vi kan underminera hela storkontrollsystemet genom att organiser a oss genom storvarningar, såsom skedde vid storkontrollen i Bellevue se: http://ponnybrigaden.wordpress.com/

Även ni som inte plankar kan hjälpa till. Kampen är lika mycket moralisk som materiell. Hur många väljer inte att betalal p.g.a inbilningar att det är pinsamt att åka fast? Får man inte sura blickar om man går på vagnen utan att stämpla det fåniga kortet (en aktivietet tillsynes totalt meningslös). Ni kan varna när ni ser kontrollanter eller skicka sms till era kamrater som plankar. Det är bara tilsammans som vi kan göra kollektivtrafiken gratis. Inte genom att kräva reformer utan här och nu genom avgiftstrejk.

Inga kommentarer: