fredag 14 mars 2008

Kommunikation

Igår träffade jag en person som var med på rekryteringsdagen. Hon var lyckligt lottad och fått jobbet. Företaget hade tydligen hårdgrillat hennes referenser. Alltid en bra erfarenhet men det känns inte roligt att ha spelat teater en hel dag och gått och oroat mig för vad som var rätt och fel i skådespelet. Jag antar att jag snart får ett mail om att jag inte var den lyckligt lottade till 20 garanterade timmar i månaden.

Vi är så jävla hunsade i Sverige. Det är det som gör att dom kan köra med oss så här. Det finns alltid en arbetskraftreserv. Nästa gång måste jag le ännu bredare, spela ännu bättre. Låtsas vara någon annan ännu mer. Jag tror att det oftast är där jag faller i intervjuerna jag försäger mig lite grann och så är det kört. Sen tar det ett jävla tag innan jag orkar söka jobb eller ens gå på intervju igen. Det känns skit att stå utanför. Väl på arbetsplatserna har vi ju oftast ganska så mycket spelutrymme att göra lite vad vi vill. Det är väl därför de vill försäkra sig om att vi ska vara lojala.

En annan arbetslöserfarenhet på sista tiden var på en träff med ett bemanningsföretag. Vi var ett gäng arbetslösa och studerande i alla åldrar. Vissa skulle precis in i aktivitetsgarantin. Andra ville dryga ut studiemedlen lite, en del var föräldrar och panka. Företaget var peppade på att jag var kompetent och försäkrade mig om att jag snart skulle vara ute i jobb.

Jag var dum nog att ta initiativ till en epostlista emellan oss vikarier. Visst var de andra intresserade men sen jag skickade ut det första meddelandet om gemensamma problem och möjligheter till kommunikation och kamp har jag inte hört ett dugg ifrån företaget eller någon av arbetskamraterna. Jag kanske är konspiratorisk men jag har fått för mig att någon av de andra vikarierna har skickat vidare mitt mail till företaget. Så det känns inte så kul. Företaget ringde och jagade mig i början men nu svarar dom inte ens på mina mail.

Företagen är livrädda för att vi kommunicerar med varandra. Men vi är i ständigt underläge.
Så vi måste hitta nya vägar att kämpa och kommunicera i det nya bemannings och vikarie träsket kallat Sverige.

Inga kommentarer: