måndag 11 februari 2008

Arbetsförmedlingen

Jag är en av dom där åttitalisterna som inte vet var jag vill göra av mitt liv. Efter att ha slitit ut mig i kunskapsfabriken en termin bestämde jag mig för att strunta i det och söka ett jobb. Eller kanske framförallt ha tid för saker som är roliga. Ha tid att vara ledig och träffa kompisar och hålla på med intressanta aktiviteter. Ett deltidsjobb skulle passa mig perfekt. Att tjäna lite pengar och ha tid med annat. Jag vill tillägga att jag är en person som lever på sjukt lite pengar. I den mån att det är skadligt för mig själv. Eftersom jag nästan aldrig har någon inkomst så finns det aldrig ett överskott. Det finns bara spara och spara och spara.

Nåväl till inkomst problemet. Efter samtal med ALFA kassan försäkrade dom mig om att jag nog kunde få A-kassa. Efter ännu ett samtal ser det mörkt ut. Jag åker på studerande vilkoret precis som sist. Fan i helevete. Jag hade räknat med att casha in en 320 spänn per dag. Men icke. Jag kommer ihåg när dom genomförde A-kasse försämringarna. Borgarasen på DNs ledarsidor skrockade gott om att nu var det slut med sommarlov för studenterna. I kulturdelen gormades det väl mer om att nu skulle vi få söka sos istället.

Och ja. Efter att ha missat jobbmatchningen på arbetsförmedlingen trots att jag skyndade mig dit. Kom jag modfälld hem. Jag hade faktiskt sett fram emot att få gräla lite med Coacherna. Konsulenten jag träffade hade lika blå ögon som arbetsförnedringens logga och triumferade med att det spelade ingen roll att jag inte fick A-kassa. Jag måste nämligen vara aktivt arbetssökande för att få sos. Dom är verkligen riktiga as. Och på något sätt känner jag att de är extra nöjda med arbetslinjen.

Väl hemma ringde jag sos. Det är en hel del som ska fixas innan man får dom pengarna förstås.
Och mitt lokala socialkontor har dessutom extra kontrollåtgärder i form av vuxendagis där man måste sitta med coacher ifrån arbetsförmedlingen och söka jobb några timmar i veckan.
Fy fan i helvete!

Det är lite så jag känner om allt i jobbväg just nu. Ingenting känns roligt. Jag jag skriver De facto detta inlägg just nu för att jag inte orkar sätta igång att söka jobb. Så vad ska man satsa på om allt känns skit?

Vardagsmisär var det...

Inga kommentarer: